AM > BERITA

KPKM Peruntuk RM2.1 Juta Untuk Petani, Penternak, Dan Nelayan Labuan

27/09/2024 08:10 PM

LABUAN, 27 Sept  (Bernama) -- Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan memperuntukkan RM2.1 juta untuk menyokong petani, penternak, dan nelayan di pulau bebas cukai ini melalui pelbagai program strategik yang bertujuan meningkatkan keselamatan makanan dan memperbaiki taraf hidup.

Program-program ini, yang direka untuk memenuhi keperluan pelbagai komuniti pertanian dan perikanan, termasuk Program Pengukuhan Keterjaminan Makanan, Program Agriprentice, Program Agropreneur Muda, dan Program Pemilikan Jentera Kecil dan Sederhana.

Dana tersebut disampaikan oleh Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu di Taman Pertanian Kilan di sini hari ini.

Selain itu, dana juga disalurkan kepada inisiatif Pembangunan Tanaman Buah-Buahan Jangka Pendek dan Panjang, serta Program Pembangunan Pertanian Komuniti, yang bertujuan untuk membina ketahanan pertanian dalam komuniti setempat. Dalam bidang penanaman padi, kerajaan telah melancarkan Program Peningkatan Pendapatan Pesawah Luar Jelapang.

Sementara itu, komuniti nelayan akan mendapat manfaat daripada pelbagai projek, termasuk Elaun Sara Hidup Nelayan yang akan diserahkan dari Januari hingga September 2024, Projek Khas Perumahan Nelayan, Bantuan Touch Point Nelayan B40, dan Program Pembesaran Unjam-Unjam Komuniti Persatuan Nelayan.

Inisiatif-inisiatif ini telah dan akan memberi impak positif kepada 245 petani, penternak, dan nelayan, menyediakan mereka dengan sumber untuk memodenkan amalan mereka, meningkatkan produktiviti, dan menyumbang kepada keselamatan makanan keseluruhan pulau ini.

Dengan komitmen kewangan yang besar ini, kerajaan bertujuan untuk memperkukuh sektor pertanian dan perikanan, memastikan pengeluaran makanan yang mampan, serta meningkatkan status sosioekonomi komuniti luar bandar di Labuan.

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan