DUNIA > BERITA

"TROPICAL DEPRESSION" DIJANGKA BERTAMBAH KUAT, ANCAM TAIWAN - CWA

28/09/2024 01:18 AM

TAIPEI, 27 Sept (Bernama-CNA) -- Tropical Depression  TD22, yang kini berada di perairan selatan Kepulauan Ryukyu, dijangka bertukar menjadi ribut tropika menjelang pagi Sabtu dan bakal menjadi ancaman besar kepada Taiwan minggu depan, lapor Agensi Berita Pusat (CNA) memetik ramalan Pentadbiran Kaji Cuaca Pusat (CWA) pada Jumaat.

TD22 yang dijangka berputar mengikut arah jam ketika ia bergerak ke arah selatan, berkemungkinan bertambah kuat menjadi ribut tropika yang dinamakan Krathon sebelum beralih ke utara menuju perairan di pantai timur Taiwan, kata peramal cuaca CWA, Hsu Chung-yi.

Memandangkan keadaan persekitaran yang kondusif untuk perkembangannya, Hsu meramalkan bahawa TD22 akan mencapai sekurang-kurangnya tahap taufan.

Setakat pukul 2 petang Jumaat, TD22 dikesan kira-kira 610 kilometer di timur-tenggara titik paling selatan Taiwan, Tanjung Eluanbi, bergerak ke arah selatan-barat daya pada kelajuan 14 km sejam.

TD22 membawa angin kencang berkelajuan maksimum 54 km sejam dan tiupan angin sehingga 82.8 km sejam, menurut data CWA.

Angin dan hujan yang dikaitkan dengan pinggir luar TD22 itu dijangka semakin kuat hujung minggu ini, dengan sistem itu berpotensi berada paling dekat dengan Taiwan antara Selasa dan Rabu ini, kata Hsu.

Menjelang tempoh itu, TD22 mungkin membawa hujan lebat ke bahagian utara, tengah dan timur pulau itu, sementara amaran laut atau amaran darat juga berkemungkinan dikeluarkan, katanya.

Sebagai langkah berjaga-jaga, Agensi Pemuliharaan Hutan dan Alam Semula Jadi mengumumkan bahawa taman hutan di utara dan timur Taiwan mungkin akan ditutup pada Ahad.

Sementara itu, TD21 telah bertukar menjadi Ribut Tropika Jebi pada petang Jumaat, tetapi kerana ia dijangka bergerak ke utara menuju Jepun, ia tidak dijangka menjejaskan Taiwan, menurut CWA.

Setakat pukul 2 petang Jumaat, Jebi membawa angin berkelajuan maksimum 64.8 km sejam dan tiupan angin sehingga 90 km sejam, kata peramal cuaca.

-- BERNAMA-CNA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan