DUNIA > BERITA

37 PUSAT PENJAGAAN KESIHATAN DI LUBNAN HENTI OPERASI BERIKUTAN SERANGAN ISRAEL - WHO

28/09/2024 01:21 AM

NEW YORK, 27 Sept (Bernama-WAFA) -- Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengumumkan bahawa 37 daripada 317 pusat kesihatan di Lubnan telah menghentikan operasi berikutan serangan udara Israel yang bermula pada 23 September, lapor Agensi Berita Palestin (WAFA).

Dalam satu kenyataan yang dikongsi di platform X, organisasi itu menekankan keperluan kritikal untuk melindungi kemudahan perubatan.

WHO melaporkan bahawa penutupan ini telah meninggalkan jurang yang ketara dalam perkhidmatan penjagaan kesihatan di seluruh negara.

Menurut WHO, akses kepada perkhidmatan kesihatan adalah penting sebagai akses kepada makanan, air dan tempat tinggal. Saluran media Lubnan menunjukkan bahawa majoriti pusat perubatan yang terjejas terletak di selatan Lubnan.

Sejak Isnin, Israel melancarkan serangan paling meluas dan dahsyat ke atas Lubnan, mengakibatkan lebih 728 kematian, termasuk wanita dan kanak-kanak, serta 2,658 kecederaan dan hampir 390,000 orang kehilangan tempat tinggal, menurut data rasmi kerajaan Lubnan.

-- BERNAMA-WAFA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan