TUJUH NELAYAN DITAHAN POSITIF DADAH

26/10/2024 06:15 PM

Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Terengganu Kepten Maritim Mohd Khairulanuar Abd Majid berkata dua lelaki warga tempatan dan lima lelaki warga asing berusia lingkungan 35 hingga 48 tahun itu ditahan dalam operasi yang bermula 12.30 tengah malam tadi hingga 4 pagi.

“Mereka ditahan selepas didapati positif dadah jenis Methamphetamine hasil saringan air kencing yang dilakukan terhadap 23 nelayan dalam operasi itu.

“Serbuan membabitkan dua elemen iaitu elemen darat di sekitar kawasan jeti dan elemen laut meliputi bot nelayan yang berlabuh di jeti tersebut,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata operasi tersebut melibatkan 37 anggota daripada APMM Terengganu dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) serta dua aset laut.

Mohd Khairulanuar berkata kesemua mereka ditahan dan disiasat di bawah Akta Imigresen 1959/63, Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 serta Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983.

Beliau berkata dua nelayan tempatan yang ditahan telah diserahkan kepada pihak AADK untuk siasatan lanjut sementara nelayan asing diserahkan kepada pegawai penyiasat APMM.

“Pihak kami tidak menolak kemungkinan ada pembekal (dadah) yang menyasarkan golongan nelayan sebagai pelanggan utama mereka, oleh itu operasi berterusan akan dilaksanakan bagi mengekang isu penyalahgunaan dadah dalam kalangan nelayan,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan