AM

Pekerja Pembersihan Maut, Seorang Lagi Parah Dipijak Gajah Di Mersing

26/09/2024 11:12 PM

MERSING, 26 Sept (Bernama) -- Seorang pekerja pembersihan kontrak maut manakala seorang lagi cedera parah akibat dipijak gajah di kawasan hutan kecil berhampiran Sekolah Kebangsaan (SK) Tenggaroh 5 di sini hari ini. 

Timbalan Ketua Polis Daerah Mersing DSP Sharif Shai Sharif Mondoi berkata kejadian itu dimaklumkan kepada polis berlaku pada 11 pagi ketika pekerja berkenaan bertindak menghalau haiwan liar tersebut daripada mendekati kawasan sekolah sebelum mereka diserang. 

Beliau berkata Mohamad Syafik Yakob, 31, meninggal dunia akibat cedera pada leher dan dada bahagian kiri ketika dalam perjalanan ke Klinik Kesihatan Tenggaroh 2 manakala rakannya, Zalini Dahlan, 51, cedera di kepala, pendarahan dalam perut dan patah tulang pinggul.

“Mayat Mohamad Syafik telha dihantar ke Hospital Mersing untuk proses bedah siasat dan Zalini dirujuk ke Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru bagi mendapatkan rawatan lanjut,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. 

Sharif Shai berkata difahamkan oleh penduduk setempat hanya seekor anak gajah terlibat dalam kejadian serangan itu dan dipercayai haiwan tersebut terpisah daripada kumpulannya. 

Sehubung itu, beliau menasihatkan orang ramai agar melaporkan masalah berkaitan haiwan liar kepada pihak berkuasa dan tidak mengambil tindakan sendiri hingga menyebabkan konflik. 

Terdahulu, tular beberapa keping gambar dan hantaran di laman Facebook mengenai kejadian yang menimpa mangsa.  

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Johor  Aminuddin Jamin ketika dihubungi Bernama berkata pihaknya sedang menyiasat berhubung kejadian tersebut. 

Berdasarkan rekod Perhilitan Johor, sejak 2020 hingga Ogos lepas sebanyak 510 aduan konflik gajah-manusia dilaporkan membabitkan enam daerah iaitu Mersing dengan 181 kes, Kluang (160), Kota Tinggi (111), Segamat (39), Batu Pahat (12) dan Johor Bahru (tujuh),

-- BERNAMA 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan