EKONOMI

Ringgit Terus Kukuh Dipacu Pertumbuhan Ekonomi - Amir Hamzah

27/09/2024 09:06 PM

SEPANG, 27 Sept (Bernama) -- Ringgit diunjurkan terus mengukuh, disokong usaha berterusan kerajaan untuk merancakkan ekonomi sekali gus merangsang lebih banyak pelaburan masuk ke negara ini.

Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata permintaan ringgit yang tinggi akan membantu mengukuhkan mata wang tempatan itu dengan lebih baik.

"Apa yang kita pelajari kali ini, sekiranya ada usaha sama antara kerajaan, syarikat berkaitan kerajaan, syarikat pelaburan berkaitan kerajaan dan Bank Negara Malaysia, kita boleh menstabilkan ringgit dalam apa-apa keadaan.

"Selagi Malaysia lebih kuat dari segi ekonomi, ringgit akan lebih mengukuh," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian 40 unit mesin pengimbas bagasi Jabatan Kastam Diraja Malaysia di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.

Amir Hamzah berkata prestasi ringgit terus mengukuh sejak kebelakangan ini berikutan perkembangan baik ekonomi negara, peningkatan pelaburan masuk ke negara ini dan pergerakan kadar faedah Amerika Syarikat.

"Ringgit masih mengukuh dan sedang mencari nilai imbang yang sepatutnya," katanya sambil memaklumkan  mata wang itu turut mengukuh berbanding mata wang utama lain di rantau ini.

Ringgit hari ini ditutup kepada 4.12 berbanding dolar AS sekali gus muncul antara mata wang berprestasi terbaik di peringkat dunia.

-- BERNAMA 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan