TAINAN MASKOT “HĀNG-Á NIAU” DEBUTS DALAM SHINJUKU, TOKYO

26/09/2024 02:28 PM

TAINAN,Taiwan, 26 Sept (Bernama) -- Dengan kempen promosi Tainan 400 yang akan berakhir, iklan yang menampilkan maskot comel Tainan “Hāng-á Niau” (Taiwan untuk “Kucing Lorong”) dimainkan di jalan-jalan yang meriah di Shinjuku di Tokyo, Jepun. Dari 21 September (Sab.) hingga 27 (Jumaat), maskot comel itu boleh dilihat dalam video promosi “Hāng-á Niau Menjemput Anda ke Tainan” di YUNIKA VISION di hadapan Stesen Seibu-Shinjuku di Tokyo, salah satu stesen tersibuk di Jepun dengan trafik harian sebanyak 770,000 penumpang secara purata.

Maskot “Hāng-á Niau” mengambil qilin makhluk legenda, dengan corak berkilat pada ekornya yang melambangkan nasib baik. Reka bentuk ini diilhamkan oleh kucing penangkap tikus yang disimpan di kapal perdagangan semasa Zaman Penemuan. Asal usulnya bukan sahaja memaparkan kepentingan sejarah Tainan 400, tetapi juga menyerlahkan keterangkuman budaya pada masa itu. Selain itu, corak pada “Hāng-á Niau” juga menggabungkan ciri-ciri seni bina Tainan yang unik dan konteks sejarah.

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan