DUNIA

MALAYSIA TEGASKAN KOMITMEN TEGUH TERHADAP MULTILATERALISME PADA SAMBUTAN DI GENEVA

20/09/2024 06:21 PM

KUALA LUMPUR, 20 Sept (Bernama) -- Perwakilan Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Geneva meraikan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia tahun ini, menekankan komitmen berterusan negara terhadap multilateralisme.

Dihoskan oleh Wakil Tetap Malaysia ke PBB, Datuk Nadzirah Osman, majlis resepsi yang diadakan pada Rabu di Ibu Pejabat Pertubuhan Harta Intelek Sedunia (WIPO).

Acara itu dihadiri tetamu terhormat termasuk wakil daripada pelbagai agensi PBB, organisasi antarabangsa dan komuniti diplomatik di Geneva. 

Sambutan itu merupakan antara persahabatan yang mesra, mencerminkan kepelbagaian budaya yang kaya dan nilai-nilai bersama keamanan, keharmonian dan saling menghormati yang diperjuangkan oleh Malaysia.

Dalam ucapan alu-aluannya, Nadzirah menekankan komitmen Malaysia terhadap multilateralisme dan kerjasama global. 

"Ketika kita berkumpul di tengah-tengah Geneva Antarabangsa, hab diplomasi global, saya diingatkan tentang tanggungjawab bersama yang kita semua pikul dalam membentuk masa depan dunia kita di saat cabaran global yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

"Saya ingin menegaskan semula dedikasi Malaysia yang tidak berbelah bahagi untuk meningkatkan kerjasama dengan masyarakat antarabangsa yang dihormati ini," katanya, menurut kenyataan oleh Misi. 

Beliau menekankan visi Malaysia yang berpandangan ke hadapan di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berpaksikan kerangka MADANI, berpandukan nilai-nilai seperti kemampanan, belas kasihan dan inovasi. 

Beliau turut menekankan sumbangan Malaysia di pentas global melalui pelbagai platform pelbagai hala yang berpangkalan di Geneva, menurut kenyataan itu.

Malaysia berada di tahun terakhir penggal tiga tahun sebagai ahli Majlis Hak Asasi Manusia PBB, yang ia telah memperjuangkan pelbagai inisiatif hak asasi manusia. 

Malaysia juga kini berkhidmat sebagai Badan Pentadbir Pertubuhan Buruh Antarabangsa dan baru-baru ini menamatkan perkhidmatannya sebagai ahli Lembaga Eksekutif Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Melihat ke hadapan, Nadzirah berkongsi pandangan tentang peranan masa depan Malaysia, terutamanya selaku pengerusi ASEAN yang akan datang pada 2025, yang Malaysia menyasarkan untuk menerajui usaha dalam memupuk kerjasama serantau dan memajukan matlamat bersama di rantau Asia Tenggara.

"Majlis ini bukan sahaja meraikan kemerdekaan Malaysia tetapi juga mengesahkan komitmen kuat Malaysia kepada masyarakat antarabangsa di Geneva. 

"Ia berperanan sebagai peringatan tentang semangat kerjasama dan tanggungjawab bersama yang berterusan serta memupuk perkongsian global untuk menangani cabaran bersama dan memajukan matlamat kolektif, dalam semangat sebenar multilateralisme," katanya.

-- BERNAMA

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan