DUNIA > BERITA

KONSULAT JENERAL MALAYSIA INGATKAN PELANCONG BERWASPADA DENGAN CUACA BURUK DI THAILAND

20/09/2024 12:03 AM

SONGKHLA, 19 Sept (Bernama) -- Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia di Selatan Thailand hari ini mengingatkan pengembara Malaysia untuk sentiasa peka terhadap kemungkinan kesan daripada keadaan cuaca yang tidak menentu di negara ini.

Untuk mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini, Konsul Jeneral Malaysia di Songkhla Ahmad Fahmi Ahmad Sarkawi, ketika dihubungi Bernama berkata rakyat Malaysia dinasihatkan agar berwaspada jika ingin melancong ke Thailand dalam tempoh ini.

"Ia merupakan peringatan kepada mana-mana pelancong Malaysia yang ingin melawat Thailand pada masa ini kerana keadaan cuaca amat tidak baik, bukan sahaja di selatan Thailand tetapi juga di utara Thailand.

Cuaca di Thailand kini agak buruk dengan angin kencang, hujan lebat, dan ombak tinggi, terutamanya di kawasan kepulauan seperti Phuket. Mereka yang ingin memandu sendiri atau melalui udara diminta untuk mengambil langkah berjaga-jaga dan berhati-hati apabila melawat kawasan pesisiran pantai atau pulau-pulau," katanya di sini pada Khamis.

Ahmad Fahmi juga menasihat semua agar mengelakkan perjalanan ke kawasan pesisiran pantai atau pulau-pulau kerana amaran mengenai laut bergelora dan angin kencang telah dikeluarkan oleh Kerajaan Thailand.

Beliau berkata tiada rakyat Malaysia yang terkandas, walaupun dua hari lepas terdapat pelancong asing yang terkandas di Phuket.

"Setakat ini, kami belum menerima laporan mengenai masalah tersebut. Kami hanya mendapat maklumat bahawa terdapat pelancong asing yang mengalami beberapa kesukaran, tetapi rakyat Malaysia yang menghadapi masalah kesihatan telah mendapat bantuan daripada pihak konsulat," katanya.

Jabatan Pencegahan dan Mitigasi Bencana (DDPM) Thailand telah mengeluarkan amaran mengenai cuaca buruk di seluruh Thailand bermula hari ini hingga hujung minggu ini.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan