DUNIA > BERITA

CHINA LAKSANAKAN SOP JAMIN AMALAN PEMAKANAN ANGKASAWAN

23/09/2024 04:29 PM

HANGZHOU (China), 23 Sept (Bernama-CMG) -- Pelaksanaan prosedur operasi standard (SOP) dalam sistem logistik untuk amalan pemakanan angkasawan berjalan lancar di China, sebagai persiapan strategik dan teknikal untuk misi eksplorasi angkasa pada masa hadapan.

Perkara itu dimaklumkan "Forum Kedoktoran Frontier Angkasa Lepas Ke-2" di sini pada Ahad.

Semasa sambutan Pesta Kuih Bulan baru-baru ini, kumpulan kru kapal angkasa Shenzhou-18 menikmati pelbagai hidangan di Stesen Angkasa Lepas China. Hidangan itu disediakan pasukan logistik di Bumi berdasarkan kegemaran mereka termasuk kuih bulan yang berisi adunan benih teratai, daging kambing pedas, daging lembu yang dimasak dengan ubi kentang, ayam goreng berperisa susu dan kuih pulut.

"Kami telah mencapai kemajuan besar dalam melaksanakan SOP penyediaan makanan Cina ke angkasa lepas sehingga membolehkan angkasawan yang bertugas di stesen menikmati hidangan yang sesuai dengan cita rasa masing-masing," kata petugas Pusat Penyelidikan Saintifik dan Latihan Angkasawan China, Li Yinghui.

Sementara itu, China juga telah mencapai kemajuan yang memberangsangkan dalam pengajian teknologi menetapkan peratusan khasiat dalam amalan pemakanan secara bersasaran tepat. Ia dipercayai dapat membantu menangani masalah fisiologi angkasawan dalam keadaan tanpa graviti dan memastikan kesihatan mereka terjamin sepanjang misi penerbangan lebih 180 hari.

Pasukan itu menghadapi cabaran lebih besar dalam persiapan untuk keberadaan angkasawan di permukaan Bulan, yang dipercayai memerlukan kos logistik dan kecekapan operasi lebih tinggi berbanding keberadaan di angkasa.

"Sehubungan itu, China telah mempercepat langkah dalam mengkaji sejumlah teknologi strategik seperti memasak ketika berada dalam penerbangan di orbit dan menghasilkan makanan jenis baharu untuk kegunaan di luar Bumi," kata seorang lagi petugas pusat itu, Zang Peng.

-- BERNAMA-CMG

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan