DUNIA > BERITA

WANITA PBB BERI AMARAN KESAN BENCANA PERANG TERHADAP LEBIH 177,000 WANITA GAZA

30/09/2024 05:04 PM

GAZA, 30 Sept (Bernama-WAM) -- Selepas lebih 11 bulan berperang, sistem penjagaan kesihatan di Gaza hampir runtuh, lapor Agensi Berita Emirates (WAM). 

Hampir 84 peratus bangunan kemudahan kesihatan musnah atau rosak dan kemudahan yang masih beroperasi kekurangan ubat-ubatan, ambulans, rawatan asas menyelamatkan nyawa, elektrik dan air, lapor WAM memetik kenyataan yang dikeluarkan oleh Wanita PBB.

Cabaran yang dihadapi dalam sektor kesihatan memberi kesan buruk terhadap kesihatan fizikal dan mental wanita di Semenanjung Gaza.

Wanita mempunyai akses terhad kepada rawatan yang diperlukan, yang membawa kepada kesan kesihatan jangka pendek dan jangka panjang.

Dianggarkan lebih daripada 177,000 wanita menghadapi risiko kesihatan yang mengancam nyawa, termasuk 162,000, yang mempunyai atau berisiko mendapat penyakit tidak berjangkit (NCD) seperti diabetes, kanser dan penyakit kardiovaskular atau hipertensi; dan 15,000 wanita hamil yang berada di ambang kebuluran.

Wanita hamil dan menyusu menghadapi komplikasi yang teruk dan mengalami jangkitan, anemia dan hipertensi.

Kira-kira 68 peratus wanita hamil yang ditinjau mengalami jangkitan saluran kencing, anemia, gangguan hipertensi, pendarahan faraj atau pendarahan. Kekurangan perkhidmatan kesihatan seksual dan reproduktif adalah satu lagi bidang yang membimbangkan.

Walaupun kesihatan keseluruhan mereka merosot secara serius, wanita juga merupakan penjaga utama keluarga mereka, makan terakhir dan paling tidak dalam keadaan kelaparan dan kebuluran yang teruk.

Risiko baharu polio menambah cabaran baharu kepada sistem kesihatan yang sudah beroperasi dengan minimum.

"Terlalu ramai wanita di Gaza berisiko mati akibat komplikasi perubatan selepas berbulan-bulan tanpa sebarang ubat, akses terhad kepada doktor dan tiada rawatan untuk penyakit serius seperti diabetes atau kanser. Adalah penting untuk kita bertindak pantas untuk menyelamatkan nyawa mereka. Gencatan senjata segera dan mampan, pembebasan semua tebusan, penyediaan bantuan kemanusiaan yang selamat dan tanpa halangan serta akses kepada ubat-ubatan dan perkhidmatan kesihatan di seluruh Gaza adalah penting untuk mengelakkan kemerosotan selanjutnya," kata Pengarah Serantau Wanita PBB untuk Negara-negara Arab Moez Doraid.

Amaran Gender terbaru Wanita PBB yang dikeluarkan pada Ahad adalah yang kelima dikeluarkan di Gaza sejak 7 Okt dan bertajuk "Perang terhadap Kesihatan Wanita: Menyelami Kesan Gender Perang di Gaza terhadap Sektor Kesihatan."

Ia menyediakan analisis jantina yang komprehensif mengenai sektor kesihatan di Gaza, mendedahkan risiko kesihatan yang meningkat bagi wanita, terutamanya mengenai NCD dalam kalangan warga emas, kanser, penyakit berjangkit serta kesihatan dan pemakanan ibu hamil dan menyusu, di tengah-tengah penggantungan perkhidmatan perubatan dan tanpa akses kepada ubat-ubatan.

Wanita PBB mengulangi seruan Setiausaha Agung PBB untuk gencatan senjata segera, akses kemanusiaan tanpa halangan, pembebasan semua tebusan dan menekankan keperluan untuk penyediaan dan penyelarasan perkhidmatan kesihatan yang sensitif gender, perlindungan pekerja penjagaan kesihatan, dan sokongan untuk organisasi yang diterajui wanita.

-- BERNAMA-WAM

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan