DUNIA > BERITA

AGENSI ANTIKEGANASAN INDONESIA PERKUKUH STRATEGI DI BAWAH KEPIMPINAN BAHARU

01/10/2024 05:40 PM

JAKARTA, 1 Okt (Bernama) -- Agensi Pencegahan Keganasan Kebangsaan (BNPT) Indonesia sedang memperkukuh usaha memerangi keganasan dengan meningkatkan kerjasama bersama unit khas polis, Densus 88.

Ketua BNPT yang baru dilantik, Inspektor Jeneral Eddy Hartono mengenal pasti beberapa tumpuan utama termasuk inisiatif kesiapsiagaan negara, pencegahan radikalisasi dan deradikalisasi.

Kedua-dua agensi akan bekerjasama untuk membangunkan petunjuk bagi menilai tahap ancaman keganasan.

"Untuk deradikalisasi menjadi berkesan, kerjasama dan sinergi adalah penting," katanya dalam satu kenyataan, menekankan kepentingan memastikan bahawa data dan maklumat yang dihasilkan adalah tepat dan dapat memberi maklumat bagi intervensi pada masa depan.

Beliau juga menekankan keperluan untuk memetakan kategori bekas pengganas yang diselaraskan dengan Densus 88, yang akan membantu membangunkan rekod komprehensif untuk program masa depan dan mencegah usaha berpecah belah.

Ketua Densus 88, Inspektor Jeneral Sentot Prasetyo, turut menyuarakan pandangan yang sama, menyatakan keyakinan bahawa kerjasama yang diperkukuh ini akan meningkatkan keselamatan awam.

Beliau menggesa semua kakitangan yang terlibat dalam operasi antikeganasan untuk memaksimumkan usaha mereka, terutama berikutan cabaran yang semakin kompleks yang mereka hadapi.

Eddy secara rasmi mengambil alih kepimpinan BNPT daripada Jeneral Komisioner (Bersara) Mohammed Rycko Amelza Dahniel pada 18 September.

Dalam peranan baharunya, beliau komited untuk mengutamakan inisiatif pencegahan bagi memerangi ideologi keganasan radikal, memastikan BNPT kekal proaktif dalam usaha menangani keganasan.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan