DUNIA > BERITA

MESIR SERU PENYELESAIAN MATA WANG TEMPATAN DALAM KALANGAN NEGARA BRICS

23/10/2024 10:11 PM

ANKARA, 23 Okt (Bernama-Anadolu) -- Presiden Mesir, Abdel Fattah al-Sisi, pada Rabu menggesa negara BRICS untuk melaksanakan penyelesaian kewangan menggunakan mata wang tempatan, lapor Agensi Anadolu (AA).

“Mesir menegaskan kepentingan memajukan kerangka kerjasama dalam bidang penyelesaian kewangan menggunakan mata wang tempatan, dan memanfaatkan kelebihan perbandingan yang dimiliki oleh negara anggota untuk melancarkan projek ekonomi, pelaburan, dan pembangunan bersama,” kata Sisi dalam ucapan di sidang kemuncak BRICS di Kazan, Rusia.

Pemimpin Mesir itu menyuarakan sokongan terhadap Majlis Perniagaan BRICS, termasuk Pakatan Perniagaan Wanita, “bagi meningkatkan kerjasama antara sektor swasta dan pemilik perniagaan di negara anggota,” sebagai kunci untuk mencapai pembangunan mampan.

Sisi berkata Mesir berharap dapat memperkukuh kerjasama dalam kalangan negara anggota BRICS "untuk menangani cabaran antarabangsa bersama" seperti kemiskinan, perubahan iklim, dan keselamatan makanan.

Mesir adalah satu daripada empat negara yang secara rasmi menyertai kumpulan ekonomi BRICS pada Januari lepas.

Sidang kemuncak itu dihadiri oleh 22 ketua negara dan enam ketua organisasi antarabangsa, termasuk Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres.

Sidang kemuncak selama tiga hari itu melibatkan anggota lama seperti Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan -- sumber nama kumpulan itu -- serta anggota baharu termasuk Mesir, Ethiopia, Iran dan Emiriah Arab Bersatu (UAE).

-- BERNAMA-ANADOLU


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan