DUNIA > BERITA

THAILAND AKAN LANCAR SISTEM BIOMETRIK DI 6 LAPANGAN TERBANG MENJELANG DISEMBER

28/10/2024 11:46 PM

Oleh Kenny Teng Khoon Hock

BANGKOK, 28 Okt (Bernama) -- Thailand bersedia melaksanakan sistem pengecaman biometrik di enam lapangan terbang antarabangsa mulai 1 Disember untuk meningkatkan proses pengecaman penumpang dengan lebih mudah dan perkhidmatan yang lebih pantas, menurut Airports of Thailand (AOT).

Presiden AOT Kerati Kijmanawat berkata Sistem Pengecaman Biometrik Automatik yang baru ini akan dilaksanakan di enam lapangan terbang AOT: Suvarnabhumi (BKK), Don Mueang (DMK), Chiang Mai (CNX), Mae Fah Luang - Chiang Rai (CEI), Phuket (HKT) dan Hat Yai (HDY).

Beliau berkata sistem yang menggunakan teknologi pengecaman wajah ini direka untuk mempercepatkan proses pengecaman, mengurangkan masa menunggu, dan memberikan pengalaman perjalanan yang lebih lancar.

"AOT komited untuk mewujudkan pengalaman lapangan terbang yang moden dan menyenangkan untuk para penumpang.

"Sistem yang telah dibangunkan dan diuji secara menyeluruh ini akan mengurangkan masa menunggu di setiap titik perkhidmatan di enam lapangan terbang AOT.

"Penumpang domestik boleh menggunakan sistem ini mulai 1 November 2024, manakala penumpang antarabangsa akan mula mengaksesnya pada 1 Disember 2024. Semua penumpang mesti memberi persetujuan untuk penggunaan data biometrik," katanya dalam satu kenyataan di sini pada Isnin.

Kerati mengesahkan bahawa sistem biometrik ini sedia untuk meningkatkan kemudahan bagi penumpang domestik dan antarabangsa dengan mengurangkan masa yang dihabiskan di setiap tempat perkhidmatan, membolehkan mereka meluangkan lebih banyak masa untuk membeli-belah bebas cukai, menjamu selera, atau berehat.

Sistem ini melengkapi Sistem Pemprosesan Penumpang Penggunaan Biasa (CUPPS) sedia ada, yang mengintegrasikan lima sistem yang saling bersambung, masing-masing dilengkapi fungsi biometrik, memastikan kesalinghubungan data sepenuhnya di seluruh rangkaian.

"AOT berdedikasi untuk memodenkan kemudahan lapangan terbang bagi memenuhi keperluan penumpang dan mencipta pengalaman perjalanan yang luar biasa, selaras dengan visi AOT dalam pengurusan lapangan terbang bertaraf dunia," tambahnya.

Bagi tahun kewangan 2024 (Okt 2023 - Sept 2024), AOT mencatatkan lebih 119.29 juta penumpang di enam lapangan terbangnya, peningkatan 19.22 peratus berbanding tahun sebelumnya. Jumlah ini termasuk 72.67 juta penumpang antarabangsa dan 46.62 juta penumpang domestik.

"Jumlah penerbangan ialah 732,690, dengan penerbangan antarabangsa meningkat sebanyak 29.63 peratus, manakala penerbangan domestik menunjukkan sedikit penurunan sebanyak 0.73 peratus. Lapangan terbang utama seperti Suvarnabhumi mengendalikan 60 juta penumpang, Don Mueang 29.15 juta, dan Phuket 16.4 juta," kata Kerati.

AOT menjangkakan jumlah penumpang melebihi 120 juta bagi tahun kewangan 2024 dan menganggarkan jumlah tersebut boleh mencapai 130 juta pada tahun kewangan 2025.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan