EKONOMI > BERITA

IBAC UNJUR PROSPEK OPTIMIS PENERBANGAN PERNIAGAAN DI ASIA PASIFIK, MALAYSIA PADA 2025

02/10/2024 06:49 PM

Daripada Kisho Kumari Sucedaram

MANILA, 2 Okt (Bernama) -- Penerbangan perniagaan di Asia Pasifik mempunyai peluang pertumbuhan yang luas, antaranya Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Malaysia, dan sektor itu dijangka mencatat prospek optimis tahun depan, menurut Majlis Penerbangan Perniagaan Antarabangsa (IBAC).

Ketua Pengarah IBAC, Kurt Edwards berkata ekonomi di rantau ini meraih peningkatan dan lazimnya memberikan isyarat bahawa penggunaan pesawat perniagaan akan berkembang.

“Negara seperti Filipina dan Malaysia memerlukan kesalinghubungan perniagaan dan saya yakin pesawat bersayap tetap serta helikopter adalah bersesuaian dengan peranan ini,” katanya kepada Bernama pada Sidang Kemuncak Penerbangan Filipina 2024 di sini hari ini.

Beliau berkata Malaysia berada pada kedudukan utama dari segi jumlah pesawat perniagaan, yang menyaksikan banyak operator pesawat perniagaan asing melintasi negara ini.

Beliau berkata Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah atau lebih dikenali sebagai Lapangan Terbang Subang, boleh memainkan peranan pelengkap kepada Lapangan Terbang Seletar di Singapura dan meningkatkan industri penerbangan.

Di peringkat serantau, Edwards berkata Filipina mencatat 19 peratus daripada kumpulan pesawat perniagaan di Asia Tenggara manakala Indonesia melebihi 25 peratus, dengan kedua-dua negara itu mempunyai gugusan pulau-pulau terbesar.

Penerbangan perniagaan melaksanakan perkhidmatan mengangkut pekerja ke tapak kerja dan membolehkan para pengurus melawat pelbagai bandar dalam masa satu hari.

IBAC adalah persatuan perdagangan antarabangsa tidak berasaskan keuntungan yang berperanan sebagai pemerhati rasmi di Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa, mewakili kepentingan penerbangan perniagaan di seluruh dunia.

-- BERNAMA


 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan