EKONOMI > BERITA

IGEM 2024 JANGKA JANA POTENSI PERNIAGAAN BERNILAI RM4.8 BILION

04/10/2024 12:52 PM

KUALA LUMPUR, 4 Okt (Bernama) – Persidangan dan Pameran Antarabangsa Teknologi Hijau dan Produk Eko Malaysia (IGEM) dijangka menarik 48,000 peserta dan 480 pempamer dari 48 negara yang bakal menjana potensi perniagaan dianggarkan berjumlah RM4.8 bilion.

Persidangan yang berlangsung dari 9-11 Okt 2024 itu dianjurkan bersama oleh Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam dengan Malaysian Green Technology and Climate Change Corporation (MGTC) dengan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) sebagai rakan strategiknya.  

MGTC dalam satu kenyataan berkata tema persidangan ‘Race Towards Net Zero: Regional Leadership for Climate Urgency’ mencerminkan keperluan mendesak untuk mengambil satu tindakan bersama bagi menangani perubahan iklim. 

“Memandangkan usaha global semakin giat untuk membendung pelepasan gas rumah hijau, IGEM akan menerajui perbincangan kritikal mengenai kemampanan dan penyelesaian teknologi hijau untuk masa depan rantau ini,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MGTC, Shamsul Bahar Mohd Nor berkata, IGEM berperanan untuk meletakkan Malaysia di persada global ketika negara sedang bersiap sedia menjadi pengerusi ASEAN pada 2025 dan Conference of the Parties (COP29) di Azerbaijan.

“IGEM menjadi penghubungn global untuk inovasi dan kerjasama bagi memastikan idea berkembang menjadi satu penyelesaian utama.

“Ia menghimpunkan pemimpin antarabangsa, perniagaan hijau dan penggubal dasar bagi memangkin kerjasama rentas sempadan, pertukaran pengetahuan dan kemajuan teknologi yang penting dalam menangani krisis iklim,” kata Shamsul.

Beliau berkata platform ini memperkasakan kepimpinan Malaysia di peringkat antarabangsa dan mewujudkan peluang untuk perkongsian bermakna yang boleh memacu perubahan yang memberi kesan di seluruh global.

Acara utama IGEM 2024 ialah sidang kemuncak Peralihan Tenaga Bersih Asia (CETA), yang akan disertai menteri, penggubal dasar dan pemimpin sektor swasta untuk membimbing peralihan Asia ke arah tenaga bersih.

Sidang kemuncak itu bertujuan untuk menyediakan cerapan dan strategi praktikal kepada para peserta serta memfokuskan kepada kerjasama awam-swasta untuk meningkatkan usaha tenaga bersih di seluruh rantau ini.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan