EKONOMI > BERITA

PROSPEK EKONOMI MALAYSIA 2025 AGAK OPTIMIS DI SEBALIK CABARAN DASAR – MIER

24/10/2024 02:45 PM

KUALA LUMPUR, 23 Okt (Bernama) -- Prospek ekonomi Malaysia untuk 2025 kelihatan optimis dengan kombinasi peluang dan cabaran di hadapan, menurut Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER).

MIER berkata walaupun tinjauan terhadap Belanjawan 2025 adalah positif, kejayaannya akan bergantung kepada pelaksanaan dasar, terutamanya dalam disiplin fiskal, keterangkuman ekonomi dan penggunaan inovasi teknologi untuk mengekalkan pertumbuhan.

Institut itu mengunjurkan kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang stabil antara 4.5 peratus dan 5.5 peratus, yang disifatkan sebagai sasaran yang boleh dicapai.

"Permintaan dalam negeri, eksport, keyakinan pelabur dan inflasi dijangka sejajar dengan trend inflasi global yang semakin berkurangan, manakala kestabilan politik akan terus memacu pertumbuhan," kata MIER dalam laporan berhubung rumusan Belanjawan 2025.

Badan pemikir itu juga berkata kerangka Ekonomi MADANI, yang memfokuskan kepada pembaharuan struktur dan penstrukturan semula, akan turut menyokong pertumbuhan ekonomi disokong oleh kesan positif dasar kerajaan dan kemajuan dalam sektor seperti teknologi dan kecerdasan buatan yang bersedia untuk meningkatkan produktiviti.

Bagaimanapun, dengan dengan suasana positif itu Malaysia masih terdedah kepada ketidaktentuan ekonomi global.

Laporan itu juga menekankan kedudukan fiskal negara mendapat tekanan daripada keperluan berterusan untuk perbelanjaan awam bagi tujuan infrastruktur dan program-program sosial.

Selain itu, cabaran seperti jurang dalam pendapatan, kekurangan dalam keterangkuman, isu-isu daya saing, kemampanan alam sekitar dan ketidakpadanan kemahiran dalam pasaran tenaga kerja terus mengekang potensi pertumbuhan negara, tambah MIER.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan