EKONOMI > BERITA

KERAJAAN DISARAN PERLUAS SOKONGAN KEPADA PELABUR TEMPATAN BAGI PACU PERTUMBUHAN EKONOMI

24/10/2024 07:17 PM

KUALA LUMPUR, 24 Okt (Bernama) -- Kerajaan digesa untuk mewujudkan persekitaran pelaburan yang lebih mesra bukan sahaja kepada pelabur asing malah pelabur tempatan dalam usaha meningkatkan daya saing Malaysia di pentas global.

Tan Hong Pin (PH-Bakri) berkata, dasar yang memudahkan peniagaan, mengurangkan birokrasi, proses permohonan kelulusan yang mudah dan cepat serta memastikan sokongan yang sewajarnya kepada pelabur tempatan adalah penting untuk memperkukuh ekonomi. 

“Sering kali pelabur asing diberikan lebih banyak insentif seperti pengecualian cukai untuk satu tempoh yang panjang, khidmat nasihat daripada agensi sepusat seperti Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan sebagainya.

“Bagaimanapun pelabur tempatan terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) masih berhadapan dengan berbagai kos pematuhan undang-undang yang tinggi, dengan kos-kos ini kadangkala menyumbang sehingga 30 peratus daripada perbelanjaan tahunan sesetengah PKS,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2025 di peringkat dasar di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata, sehubungan itu mencipta ekosistem pelaburan yang lebih seimbang membolehkan kerajaan berpeluang untuk memacu pertumbuhan ekonomi domestik dan menarik lebih ramai pelabur untuk melabur di dalam negara.

“Ia satu berita baik apabila Malaysia mencatatkan sebanyak RM160 bilion pelaburan diluluskan pada separuh pertama 2024 berbanding RM135.6 bilion bagi tempoh sama pada 2023.

“Ini bukan sahaja dapat menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi yang lebih mampan malah membantu kerajaan dalam menangani isu hutang dan menjana hasil yang diperlukan untuk pembangunan negara,” katanya.

Tan turut memetik laporan Ease of Doing Business 2024, yang memaklumkan Malaysia jatuh dua anak tangga ke kedudukan 14 daripada 190 negara, menggambarkan cabaran dalam menarik pelaburan berbanding negara-negara lain.

Penurunan ini menunjukkan Malaysia perlu memperhebat usaha bagi mengekalkan daya tarikannya kepada pelabur antarabangsa, katanya.

-- BERNAMA

 

TAG: bahas, dewan rakyat, pelabur, PKS, ekonomi, parlimen

 


ZFB ZFB NSS


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan