EKONOMI > BERITA

SEKTOR TENAGA HIJAU MAMPU TARIK PELABURAN LANGSUNG ASING KE MALAYSIA

28/10/2024 10:53 PM

KUALA LUMPUR, 28 Okt (Bernama) -- Sektor tenaga hijau berpotensi besar untuk menarik lebih banyak pelaburan langsung asing (FDI) ke Malaysia seiring dengan komitmen global terhadap sumber tenaga yang lestari.

Ahli Parlimen Dr Mohammed Taufiq Johari (PH-Sungai Petani) berkata kerajaan harus menyedari bahawa permintaan dunia kini bergerak ke arah penyelesaian yang lebih mesra alam.

Program seperti RE100, yang mana syarikat antarabangsa berikrar untuk menggunakan 100 peratus tenaga boleh baharu, boleh menjadi pendorong utama bagi negara yang mampu menyediakan sumber tenaga bersih.

"Ini memberi peluang kepada Malaysia untuk menjadi peneraju dalam sektor hijau di rantau ASEAN.

"Melalui strategi pelaburan yang diselaraskan dengan keperluan alam sekitar dan sosial, kerajaan dapat memastikan pertumbuhan ekonomi yang adil serta memberi manfaat kepada generasi akan datang," katanya pada sesi perbahasan peringkat dasar Rang Undang-undang Perbekalan 2025 di Dewan Rakyat hari ini.

Dalam pada itu, Mohammed Taufiq turut menyeru kerajaan untuk memastikan langkah-langkah ekonomi yang dilaksanakan dapat menyokong pertumbuhan ringgit dengan konsisten.

Beliau mencadangkan kerajaan supaya menambah baik dasar fiskal dan mengurangkan kebergantungan terhadap import terutamanya berkaitan bahan makanan.

"Dengan mengurangkan import makanan, kerajaan dapat memberi peluang kepada petani tempatan untuk meningkatkan pengeluaran mereka, seterusnya menyokong ekonomi tempatan dan mengurangkan kos import.

"Saya juga ingin mencadangkan agar kerajaan mempertingkatkan sokongan terhadap sektor ini menerusi pelaburan 'teknologi pertanian digital (DAT)'," tambah beliau.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan