SUKAN > BERITA

ACARA KAPAL TERBANG KERTAS DIPERTANDINGKAN DI KEJOHANAN SUKAN UDARA 2024

30/09/2024 08:19 PM

KUALA LUMPUR, 30 Sept (Bernama) -- Acara Kapal terbang kertas antara sukan yang akan dipertandingkan di Kejohanan Sukan Udara 2024 bersempena dengan Festival Sukan Udara 2024 yang akan berlangsung dari 10 hingga 13 Okt ini, di MAEPS Serdang.

Dua kategori kapal terbang kertas akan dipertandingkan adalah penerbangan jarak jauh dan ketahanan di udara.

Timbalan Presiden Persekutuan Sukan Udara Malaysia (MSAF) Mohamad Fadzli Abd Aziz berkata pertandingan kapal terbang kertas itu terbuka kepada mana-mana pihak dan peringkat umur yang berminat untuk menyertainya.

“Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai pertandingan itu mereka boleh layari laman web rasmi MSAF. Kita akan memuat naik segala info berkenaan pertandingan itu,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Selain kapal terbang kertas, beliau berkata beberapa sukan lain turut dipertandingkan antaranya paragliding, paramoto, aeromodelling dan dron.

“Kejohanan ini merupakan kali pertama seumpamanya di Malaysia. Ia menandakan permulaan usaha negara untuk menjadikan Kejohanan Sukan Udara 2024 sebagai pertandingan bertaraf antarabangsa. 

“Tambahan pula, acara ini dijangka dapat meletakkan Malaysia sebagai hab sukan udara serantau Asia menjelang 2027,” katanya.

Peminat sukan tanah air juga boleh merasai pengalaman menarik seperti menaiki pesawat kecil dua tempat duduk dan menikmati pemandangan indah dari belon udara panas.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan