AM > BERITA

Mangsa Gangguan Seksual Perlu Berani Buat Laporan - Nancy

03/10/2024 05:35 PM

SUNGAI PETANI, 3 Okt (Bernama) -- Individu yang menjadi mangsa gangguan seksual perlu berani tampil membuat laporan menerusi platform undang-undang yang disediakan oleh kerajaan agar tindakan boleh diambil terhadap pelaku.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Nancy Shukri berkata sekiranya laporan tidak dibuat, tindakan undang-undang juga tidak dapat dilaksanakan.

“Pada tahun ini hingga Ogos, kita menerima laporan sebanyak 442 kes gangguan seksual … saya tidak pasti ia bilangan yang besar kerana mungkin realitinya lebih daripada itu, namun mangsa tidak tampil melaporkan.

"Kita juga tidak mahu bilangan ini menjadi satu bilangan yang normal atau bilangannya akan bertambah dari semasa ke semasa … kalau tidak mahu buat laporan polis agar tindakan jenayah dapat diambil, mangsa boleh mengambil tindakan sivil melalui Tribunal Antigangguan Seksual (TAGS)," katanya.

Beliau berkata kepada pemberita selepas menyempurnakan perasmian penutup Program Bitara INTAN: Seminar Antigangguan Seksual di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) Kampus Wilayah Utara dekat sini hari ini.

Mengulas lanjut, Nancy berkata berdasarkan statistik yang dilaporkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), jumlah kes gangguan seksual yang dilaporkan pada 2022 adalah sebanyak 422 kes dan meningkat kepada 460 kes pada 2023.

Beliau berkata pertambahan jumlah kes yang dilaporkan itu menunjukkan peningkatan kesedaran orang ramai yang menjadi mangsa gangguan untuk membuat laporan.

“Pihak media juga diharap dapat memainkan peranan dalam usaha memberi kesedaran kepada orang ramai. Kalau kita tak buat advokasi, tidak melaporkannya, lebih ramai orang yang tidak mengetahui dan tidak menyedari mengenai perkara ini," katanya.

Nancy berkata sepanjang program advokasi dijalankan, kira-kira 1,000 kes datang ke TAGS dan 300 daripadanya membabitkan pengadu lelaki.

"Mereka tampil membuat laporan dan kaunselor kita akan cuba membantu memberikan nasihat sebelum mengambil tindakan selanjutnya … setiap kes yang dilaporkan akan didengar terlebih dahulu sama ada sahih atau tidak untuk diteruskan (perbicaraan) dan diambil tindakan.

"Kita sudah ada 10 kes yang didengar … tiga daripadanya sudah ada keputusan, dua kes dapat dibuktikan manakala satu ditolak kerana tiada bukti kukuh dikemukakan (selebihnya masih dalam tindakan) … kita berlaku adil untuk memastikan tidak ada orang yang menyalahgunakan prosedur yang ada dalam peruntukan undang-undang," katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan