DUNIA > BERITA

PAKAR ASEAN BAWA AGENDA KESELAMATAN TENAGA MENJELANG SIDANG KEMUNCAK VIENTIANE

23/09/2024 06:14 PM

Oleh P. Vijian

PHNOM PENH, 23 Sept (Bernama) -- Pakar tenaga serantau yang menghadiri Forum Tenaga Asia Timur ketujuh menegaskan komitmen ASEAN untuk menangani cabaran tenaga global dengan penyelesaian yang mampan dan kolaboratif.

Para pakar sedang merangka strategi untuk menangani permintaan tenaga yang semakin meningkat yang mungkin melebihi tahap pengeluaran, sementara negara-negara Asia Tenggara memberi tumpuan kepada memodenkan ekonomi mereka dan urbanisasi pesat yang melanda seluruh rantau ini.

Institut Penyelidikan Ekonomi untuk ASEAN dan Asia Timur (ERIA) bekerjasama dengan Laos yang merupakan Pengerusi ASEAN semasa telah menganjurkan forum tenaga itu pada Isnin di Vientiane, menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh badan pemikir yang berpusat di Jakarta itu.

Menteri Tenaga dan Perlombongan Laos membuka forum dengan mesej jelas bahawa kolaborasi adalah kunci untuk memperkukuh keselamatan tenaga negara itu.

“Dalam menghadapi cabaran global untuk menangani perubahan iklim sambil mengekalkan pertumbuhan ekonomi, kolaborasi di semua peringkat adalah penting bagi Laos dan ASEAN untuk mencapai keselamatan tenaga dan masa depan tenaga yang lebih mampan,” kata Phoxay Sayasone.

Forum tahun ini yang bertemakan “Haluan Dasar Tenaga untuk Pembangunan Terangkum dan Mampan untuk ASEAN,” memberi tumpuan kepada dasar keselamatan tenaga yang menyokong pembangunan mampan.

Presiden ERIA Tetsuya Watanabe berkata forum ini adalah platform penting bagi pakar serantau untuk berkongsi penyelesaian terhadap cabaran tenaga global.

“Forum ini adalah peluang bagi Laos dan negara-negara ASEAN untuk bekerjasama dan membangunkan dasar yang mempromosikan keselamatan dan kelestarian tenaga di rantau ini,” katanya.

Forum ini membincangkan beberapa isu utama, seperti keselamatan bekalan tenaga, akses kepada tenaga, dan pembangunan tenaga boleh diperbaharui. Perbincangan terutamanya memberi tumpuan kepada bagaimana negara-negara ASEAN dapat meningkatkan daya tahan tenaga dengan mempelbagaikan sumber tenaga dan memperkukuh infrastruktur yang sedia ada, yang vital untuk mencapai keselamatan tenaga, kata kenyataan itu.

Ahli Ekonomi Tenaga Kanan ERIA Dr Han Phoumin berkata bahawa terdapat keperluan mendesak untuk peralihan cepat kepada teknologi bersih dan tenaga boleh diperbaharui.

“Dengan kos tenaga yang semakin meningkat, permintaan tenaga yang semakin tinggi dan impak perubahan iklim, adalah penting bagi negara-negara di rantau ini untuk mengamalkan teknologi bersih, memanfaatkan tenaga boleh diperbaharui dan mendapatkan pelaburan serta pembiayaan untuk teknologi ini.

“Melaksanakan teknologi mesra alam, membangunkan pasaran tenaga serantau yang bersepadu dan melaksanakan pembiayaan mampan akan menjadi kunci untuk mencapai keselamatan tenaga dan neutraliti karbon,” kata Phoumin.

Laos akan menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 serta sidang-sidang berkaitan di Vientiane dari 8 hingga 11 Oktober.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan