DUNIA > BERITA

INDONESIA SECARA RASMI MOHON KEAHLIAN CPTPP UNTUK PACU EKSPORT

25/09/2024 09:16 PM

JAKARTA, 25 Sept (Bernama-Antara) -- Indonesia secara rasmi memohon untuk menjadi ahli Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) bagi meningkatkan pertumbuhan eksport negara itu, lapor Agensi Berita Indonesia (Antara).

Menteri Penyelaras Hal Ehwal Ekonomi Airlangga Hartarto menyatakan kementeriannya telah menyerahkan surat permohonan kepada New Zealand sebagai penyimpan dokumen CPTPP.

“Pada masa ini, langkah yang diambil Indonesia terutamanya melengkapkan proses penyertaan OECD, bertujuan memacu pembaharuan struktur dalam negara dan membuka pasaran untuk ekonomi Indonesia,” katanya dalam sidang media di Jakarta, pada Rabu.

Hartarto menyatakan langkah itu telah dilaporkan kepada Presiden terpilih Prabowo Subianto, yang mengalu-alukannya secara positif.

CPTPP merupakan perjanjian perdagangan yang memudahkan kerjasama ekonomi antara negara anggotanya, meliputi semua aspek ekonomi termasuk pelaburan serta perdagangan barangan dan perkhidmatan.

Menteri itu menjelaskan bahawa perjanjian itu adalah perkembangan daripada Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) yang sebelum ini tidak pernah diratifikasikan kerana pengunduran Amerika Syarikat.

Beliau menyatakan bahawa proses penyertaan memakan masa, merujuk kepada proses selama 2.5 tahun yang dilalui oleh UK untuk menyertai CPTPP.

Keahlian Indonesia dalam CPTPP dijangka membuka pasaran baharu di pelbagai negara, dan dalam hal ini, Hartarto menyasarkan pasaran Amerika Latin seperti Mexico dan Peru.

Beliau juga menyatakan keyakinan bahawa keahlian CPTPP akan meningkatkan nilai eksport Indonesia sehingga 10 peratus.

CPTPP kini terdiri daripada 11 negara: Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam.

Selain Indonesia, tujuh negara, termasuk China dan Costa Rica, telah mencadangkan untuk menjadi ahli CPTPP.

-- BERNAMA-ANTARA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan