DUNIA > BERITA

MALAYSIA SOKONG PAKISTAN JADI RAKAN DIALOG PENUH DENGAN ASEAN

05/10/2024 12:59 AM

KUALA LUMPUR, 4 Okt (Bernama) -- Pakistan mendapat sokongan penuh untuk menjadi rakan dialog penuh dengan ASEAN, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata Malaysia berada dalam kedudukan untuk membuka peluang kepada hasrat Pakistan dalam menjadi rakan dialog.

"Malaysia menyokong kerana pendirian kami adalah untuk melibatkan diri dan membuka ruang," kata Anwar dalam temu bual eksklusif dengan Pakistan TV yang disiarkan melalui YouTube malam ini.

Sementara itu, Perdana Menteri berkata beliau mengadakan perbincangan dengan Presiden Rusia Vladimir Putin mengenai penyertaan ke dalam blok ekonomi BRICS semasa lawatan ke Vladivostok September lepas.

"Dan sudah tentu, saya dijemput ke Kazan untuk menghadiri sebagai rakan anggota sebelum menjadi anggota penuh.

"Kami bersikap terbuka, tetapi keputusan akhirnya akan dibuat berdasarkan konsensus dalam ASEAN," kata beliau.

Sebelum ini, Pesuruhjaya Tinggi Pakistan ke Malaysia Syed Ahsan Raza Shah dilaporkan berkata Malaysia menjadi antara penyokong utama Pakistan dalam ASEAN.

Oleh itu katanya, Pakistan berjaya memperoleh perkongsian dialog sektoral dan kini berhasrat menjadi rakan dialog penuh ASEAN dengan sokongan berterusan Malaysia.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan