DUNIA > BERITA

MALAYSIA, VIETNAM PERKUKUH DIPLOMASI PARLIMEN: YANG DIPERTUA DEWAN RAKYAT

24/10/2024 08:16 PM

HANOI, 24 Okt (Bernama-VNA) -- Yang Dipertua Dewan Rakyat Malaysia Tan Sri Johari Abdul sedang dalam lawatan rasmi ke Vietnam dari 22-25 Oktober.

Sempena lawatan ini, Yang Dipertua memberikan temu bual eksklusif kepada Agensi Berita Vietnam (VNA).

 

Wartawan: Bagaimanakah anda menilai perkongsian strategik antara Malaysia dan Vietnam, khususnya dari segi kerjasama parlimen?

 

Tan Sri Johari Abdul: Malaysia dan Vietnam menikmati hubungan kukuh sejak menjalinkan hubungan diplomatik lebih 50 tahun lepas, dan hubungan ini terus bertambah baik dari semasa ke semasa. Saya percaya kita kini berada di puncak perkongsian ini. Kami adalah kawan lama, berkembang dan memupuk hubungan yang lebih baik bersama-sama.

Malaysia akan mempengerusikan ASEAN tahun depan dan Vietnam adalah lawatan rasmi pertama saya sebagai Presiden Perhimpunan Agung Antara Parlimen ASEAN (AIPA) ke-46 bagi 2025. Di sini, saya mengadakan dialog yang produktif dengan Pengerusi Majlis Kebangsaan Vietnam Tran Thanh Man menandakan detik penting dalam mengukuhkan diplomasi parlimen antara Malaysia dan Vietnam.

Perbincangan itu menggariskan kemajuan luar biasa dalam hubungan dua hala, dengan perdagangan antara kedua-dua negara mencecah hampir US$10 bilion dalam lapan bulan pertama 2024. Selain itu, Malaysia telah menjadi sumber kedua terbesar pelancong ASEAN ke Vietnam, dengan lebih 360,000 rakyat Malaysia melawat dalam sembilan bulan pertama 2024.

Pertumbuhan kukuh dalam hubungan dua hala kami mencerminkan asas kukuh yang kami boleh membina kerjasama selanjutnya. Memandangkan Malaysia menyandang jawatan Presiden AIPA di bawah tema “Keterangkuman dan Kemampanan”, kami berdedikasi untuk memperdalam integrasi serantau dan memajukan diplomasi parlimen yang memberi manfaat kepada semua negara anggota ASEAN.

 

Wartawan: Pada pandangan anda, apakah kepentingan lawatan ini terhadap hubungan Malaysia-Vietnam, dan apakah hasil utama?

 

Tan Sri Johari Abdul: Dalam perbincangan menyeluruh, kedua-dua pemimpin meneroka jalan untuk meningkatkan kerjasama dalam sektor utama seperti teknologi tinggi, pelancongan, perdagangan dan tenaga. Parlimen Vietnam mengesahkan komitmennya untuk memupuk persekitaran yang kondusif untuk meluaskan kerjasama.

Sorotan penting perbincangan itu ialah komitmen Vietnam untuk membangunkan industri halalnya, yang ditunjukkan melalui persidangan halal berskala besar yang diadakan di Hanoi pada 22 Oktober, dihadiri Perdana Menteri Pham Minh Chinh. Vietnam telah menyatakan minat yang mendalam terhadap kepakaran Malaysia untuk melatih perusahaan Vietnam dan pihak berkuasa tempatan mengenai proses pengeluaran dan pensijilan halal.

Hasil utama rundingan itu ialah potensi penandatanganan perjanjian kerjasama antara Majlis Kebangsaan Vietnam dan Parlimen Malaysia, bertujuan untuk mengukuhkan kerjasama perundangan dan meningkatkan pertukaran parlimen.

Kedua-dua pemimpin juga menekankan kepentingan menyokong komuniti masing-masing, dengan Malaysia mengiktiraf sumbangan positif masyarakat Vietnam sejak penubuhan Persatuan Persahabatan Malaysia-Vietnam pada 2022.

Lawatan ini mengesahkan komitmen bersama kedua-dua negara terhadap pemusatan dan perpaduan ASEAN.  Perbincangan kami telah menetapkan peringkat untuk kerjasama parlimen yang lebih mendalam, terutamanya dalam bidang seperti pembangunan sumber manusia, inovasi teknologi dan pertukaran pendidikan.

Penglibatan di Vietnam ini menandakan permulaan kepimpinan Malaysia dalam AIPA, yang ia bertujuan untuk memacu pertumbuhan inklusif, inovasi digital dan pembangunan mampan di seluruh rantau ASEAN, sambil mengukuhkan kerjasama parlimen di kalangan negara anggota.

 

Wartawan: Keselamatan makanan, tenaga boleh diperbaharui dan kerjasama ASEAN adalah antara bidang yang akan diberi tumpuan oleh Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN pada 2025. Bolehkah anda menghuraikan isu-isu ini dan apakah yang diharapkan oleh Malaysia dengan kerjasama Vietnam dalam bidang ini dan lain-lain yang berpotensi?

 

Tan Sri Johari Abdul: Keselamatan makanan adalah isu kritikal kerana seperti yang kita lihat, gangguan rantaian bekalan boleh memberi kesan yang besar kepada masyarakat. Walau bagaimanapun, jika anda melihat seluruh rantau ASEAN, kita mempunyai tanah, rakyat dan teknologi. Dengan menggabungkan kekuatan ini dan meneroka bidang untuk kerjasama, kita boleh mengekalkan bekalan makanan kita sendiri dan mengurangkan pergantungan kepada sumber luar.

Saya percaya Vietnam maju dalam teknologi pertanian dan boleh berkongsi beberapa kepakaran utama. Dengan melakukan ini, kita mungkin tidak perlu bergantung kepada import luar, kerana Vietnam boleh membekalkan makanan dalam ASEAN.

Fokus kedua ialah tenaga boleh diperbaharui. Di Asia Tenggara, kita mempunyai banyak peluang untuk meningkatkan sumber tenaga kita. Kita mempunyai potensi hidroelektrik yang luas, tenaga suria kerana lokasi kita berhampiran khatulistiwa dan juga keupayaan untuk menggunakan alga bagi menghasilkan bahan api jet. Dengan memanfaatkan sumber ini, kita boleh berkongsi lebihan tenaga antara negara. Dengan memberi tumpuan kepada kekuatan kita dan bekerjasama, 680 juta penduduk di ASEAN boleh meningkatkan taraf hidup mereka dan menyokong satu sama lain dalam mencapai kualiti hidup yang lebih tinggi.

 

Wartawan: Terima kasih untuk wawancara ini!

 

-- BERNAMA-VNA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan