EKONOMI

Belanjawan 2025 Fokus Sektor Ekonomi, Teruskan Agenda Reformasi Struktur Negara

03/10/2024 04:57 PM

KUALA LUMPUR, 3 Okt (Bernama) -- Belanjawan 2025 akan memberi keutamaan kepada sektor ekonomi dengan meneruskan agenda reformasi struktur dalam negara, kata Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

Beliau berkata pengukuhan struktur yang dilaksanakan akan dapat membina asas yang lebih kukuh untuk ekonomi negara.

“Pendekatan kerajaan adalah untuk memberi balik kepada rakyat, kita boleh melindungi rakyat…mungkin dengan meningkatkan pelaburan dalam sektor-sektor yang penting untuk rakyat seperti kesihatan dan pendidikan.

“Yang penting adalah melonjakkan ekonomi negara kepada struktur yang baharu,” katanya menerusi program Niaga Awani bertajuk "Strategi Fiskal dan Monetari: Kunci Pengukuhan Ekonomi Malaysia" yang disiarkan di saluran Astro Awani, hari ini.

Amir Hamzah berkata kerajaan juga akan memastikan lonjakan ekonomi yang dilaksanakan dapat menarik lebih banyak pelaburan berkualiti tinggi masuk ke dalam negara sekali gus menjana peluang pekerjaan kepada rakyat.

Menurutnya, kestabilan politik negara merupakan antara faktor utama yang memberi keyakinan kepada pelabur asing untuk terus melabur di Malaysia.

“Kalau kita tengok daripada kestabilan politik negara, ini telah mendorong pelabur asing untuk percaya apabila (mereka) letak pelaburan di Malaysia, kemungkinan untuk pelaburan itu berjaya adalah lebih tinggi,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, usaha syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) membawa pelaburan langsung domestik (DDI) dapat membina ekosistem yang baik bagi menyokong syarikat luar yang beroperasi di Malaysia terutamanya dalam sektor semikonduktor.

“Usaha ini penting bagi memastikan para pelabur akan terus kekal beroperasi di Malaysia sekali gus membuka ruang bagi pemain industri tempatan untuk bersaing dan menembusi pasaran luar,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan