SUKAN > BERITA

PUKULAN SMESY SENJATA UTAMA SZE FEI-NUR IZZUDDIN ATAS GELANGGANG - BOON HEONG

23/09/2024 03:10 PM

KUALA LUMPUR, 23 Sept (Bernama) -- Kekuatan tangan ketika membuat pukulan smesy menjadi senjata utama beregu lelaki profesional negara Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Mohd Rumsani, memenangi gelaran juara Terbuka China 2024 semalam, kata bekas pemain beregu lelaki nombor satu dunia Tan Boon Heong.

Boon Heong berkata setiap pasangan perlu mempunyai keistimewaan tersendiri di dalam gelanggang, sekali gus boleh dijadikan senjata rahsia untuk meraih kemenangan demi kemenangan.

“Mereka juga boleh menyusun taktikal berdasarkan kelebihan yang mereka ada. Ini akan membuatkan pihak lawan lebih berhati-hati dan tidak memandang mudah perlawanan itu.

“Saya melihat permainan Sze Fei-Nur Izzuddin sangat baik, lebih-lebih lagi dengan kekuatan pukulan smesy Nur Izzuddin. Ini memberi kelebihan besar kepada mereka di atas gelanggang,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Ketika ditanya mengenai satu lagi beregu lelaki negara Man Wei Chong-Tee Kai Wun, Boon Heong berkata mereka memerlukan sesuatu yang berbeza di atas gelanggang, untuk mencipta kekuatan tersendiri.

“Mereka perlu mengambil sedikit masa, kerana saya melihat tiada keistimewaan yang mampu membuatkan lawan gentar setiap kali bertemu mereka,” katanya.

Boon Heong memberi contoh gandingan hebatnya bersama Koo Kien Keat suatu ketika dahulu, yang mempunyai kekuatan dari sudut pukulan menyerang selain pemain China Fu Haifeng turut dikenali dengan pukulan kencang.

Semalam, Sze Fei-Nur Izzuddin berjaya memenangi kejohanan bertaraf Super 1000 pertama dalam karier mereka, selepas menewaskan pasangan tuan rumah He Ji Ting-Ren Xiang Yu 13-21, 21-12, 21-17.

Selaku juara Terbuka China, Sze Fei-Nur Izzuddin membawa pulang hadiah kemenangan berjumlah US$148,000 (RM622,361) manakala Ji Ting-Xiang Yu meraih US$70,000 (RM294,360).

Kecemerlangan itu membolehkan Sze Fei-Nur Izzuddin muncul beregu lelaki negara kedua mengungguli Terbuka China, selepas kali terakhir dilakukan gandingan legenda adik-beradik Datuk Seri Jalani Sidek-Datuk Razif Sidek pada 1989.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan