AM > BERITA

AADK Tidak Kompromi Petugas Terlibat Pelanggaran Integriti

24/09/2024 08:46 PM

PUTRAJAYA, 24 Sept (Bernama) -- Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) mengalu-alukan siasatan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) terhadap petugasnya dan tidak sesekali berkompromi atau melindungi individu terlibat dengan salah laku serta pelanggaran integriti.

Ketua Pengarah AADK Datuk Ruslin Jusoh berkata Unit Integriti agensi itu telah memanjangkan laporan siasatan EAIC kepada Pengarah AADK Kedah untuk diambil tindakan segera seperti yang disyorkan suruhanjaya itu.

“Tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana petugas jika didapati bersalah berdasarkan peruntukan perundangan sedia ada,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Ruslin mengingatkan semua petugas untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan penuh dedikasi dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) serta garis panduan berdasarkan Sistem Pengurusan Antirasuah (ABMS).

Beliau berkata AADK akan terus bekerjasama erat dengan EAIC dalam usaha meningkatkan tadbir urus yang baik dalam agensi khususnya melibatkan siasatan terhadap sebarang aduan salah laku dan integriti dalam kalangan petugas.

Semalam, EAIC mendedahkan berlaku kesalahan tatatertib dalam pengendalian kes dadah melibatkan seorang bekas ketua unit di AADK Sik, Kedah dengan dia dipercayai melindungi individu yang telah disahkan positif dadah dan gagal mengemas kini buku rekod penghantaran sampel urin Orang Yang Disiasat (OYDS).

EAIC melalui Mesyuarat Suruhanjaya Bil. 8/2024 bertarikh 10 Sept 2024 mengesyorkan beberapa hukuman terhadap bekas ketua unit itu termasuk menangguhkan pergerakan gaji selama enam bulan kerana cuai dan tidak bertanggungjawab sehingga menyebabkan satu tindakan yang adil tidak dapat diambil terhadap OYDS oleh majikannya.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan