AM > BERITA

Belanjawan 2025 : Nelayan Kelantan Harap Elaun Sara Hidup, Subsidi Diesel Dikekalkan

24/09/2024 09:36 PM

KOTA BHARU, 24 Sept (Bernama) -- Persatuan Nelayan Negeri Kelantan (Peneka) berharap kerajaan akan terus mengekalkan elaun sara hidup dan subsidi diesel pada harga terendah apabila Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim membentangkan Belanjawan 2025 pada 18 Okt ini.

Pengerusi Peneka Mohamad Sham Abd Kadir berkata bantuan insentif tersebut oleh kerajaan dapat meringankan beban golongan itu menghadapi kenaikan kos sara hidup dan pendapatan tidak menentu.

Beliau berkata elaun sara hidup sebanyak RM300 dan subsidi diesel RM1.65 seliter pada masa ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban golongan nelayan.

"Ia juga menunjukkan keprihatinan kerajaan terhadap kami selain pihak kami berharap ia akan dikekalkan dan diteruskan,”katanya kepada Bernama baru-baru ini.

“Malah, sekiranya ia tidak membebankan, kami berharap elaun sara hidup turut diberikan kepada golongan nelayan membabitkan Zon C memandangkan ketika ini hanya nelayan dari Zon A dan Zon B sahaja yang menerima manfaat tersebut,” katanya.

Mohamad Sham berkata untuk rekod, sehingga kini seramai 3,741 nelayan berdaftar di bawah Peneka.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan