DUNIA > BERITA

SEBARANG PENINGKATAN KETEGANGAN LANJUT "BENCANA" BAGI KANAK-KANAK LUBNAN - UNICEF

24/09/2024 09:43 PM

GENEVA, 24 Sept (Bernama-Anadolu) -- UNICEF pada Selasa memberi amaran bahawa sebarang peningkatan ketegangan selanjutnya antara Israel dan Hizbullah akan menjadi "bencana" bagi semua kanak-kanak di Lubnan dan menggesa agar ketegangan itu dikendurkan dengan segera, lapor Agensi Anadolu.

"Pada Isnin sahaja, sekurang-kurangnya 35 kanak-kanak dilaporkan terbunuh di Lubnan. Ini lebih daripada jumlah kanak-kanak yang terbunuh di Lubnan dalam tempoh 11 bulan yang lepas. Sebelas bulan dalam satu hari. Tiga puluh lima kanak-kanak, dalam satu hari antara 492 dilaporkan terbunuh," kata timbalan wakil UNICEF ke Lubnan, Ettie Higgins, kepada taklimat akhbar PBB di Geneva mengenai serangan udara Israel.

Menyedari bahawa lebih 1,645 orang juga cedera semasa serangan udara itu, Higgins menekankan bahawa "lebih ramai kanak-kanak berada dalam bahaya semasa saya bercakap, terdedah kepada serangan berterusan, dipindahkan dari rumah mereka dan tidak dapat bergantung pada sistem kesihatan yang sudah terlalu terbeban dan kekurangan sumber".

"Jika kita kembali kepada konflik, seperti hari-hari gelap pada 2006, saya bimbang kali ini boleh menjadi lebih buruk bagi kanak-kanak Lubnan," katanya.

Beliau menekankan keluarga di Lubnan sudah "berada di jurang" kerana krisis ekonomi dan politik.

"Sebarang peningkatan selanjutnya dalam konflik ini akan menjadi bencana bagi semua kanak-kanak di Lubnan, terutama keluarga dari kampung dan pekan di selatan dan Bekaa, di Lubnan Timur, yang terpaksa meninggalkan rumah mereka," kata pegawai UNICEF itu.

Beliau menyatakan bahawa pelarian baharu ini menambah kepada 112,000 orang yang telah dipindahkan sejak Oktober.

UNICEF menyeru agar pengurangan ketegangan dilakukan segera dan meminta semua pihak menegakkan kewajipan mereka di bawah undang-undang kemanusiaan antarabangsa untuk memastikan perlindungan infrastruktur awam dan orang awam, termasuk kanak-kanak, pekerja kemanusiaan dan kakitangan perubatan, kata Higgins.

Beliau menambah ia termasuk memudahkan pergerakan selamat orang awam yang mencari perlindungan.

"Semalam adalah hari terburuk Lubnan dalam tempoh 18 tahun," katanya. "Keganasan ini perlu dihentikan serta-merta atau akibatnya akan menjadi tidak terjangkau."

-- BERNAMA-ANADOLU


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan