EKONOMI > BERITA

TM TANDATANGAN PERJANJIAN DENGAN RADIAN ARC TINGKATKAN INFRASTRUKTUR PERMAINAN AWAN, PENGKOMPUTERAN

30/09/2024 09:12 PM

Daripada Hasnah Jusid

SEOUL, 30 Sept (Bernama) -- TM Malaysia Bhd (TM) akan terus memenuhi permintaan industri permainan dengan mengukuhkan infrastruktur permainan awan dan kelebihan pengkomputeran dengan menandatangani perjanjian perkhidmatan bersama Radian Arc yang berpangkalan di Australia hari ini.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM Amar Huzaimi Md Deris berkata kerjasama itu juga bagi memastikan pengalaman digital yang lancar dan berkualiti tinggi kepada para pelanggan syarikat.

“Kerjasama ini adalah selaras dengan hala tuju strategik TM ke arah menjadi kuasa digital menjelang 2030, sejajar dengan komitmen kami untuk membangunkan ekosistem tertumpu untuk transformasi digital merentas semua sektor dan mengukuhkan daya saing Malaysia sebagai hab digital utama untuk Asia Tenggara,” katanya.

Perjanjian itu ditandatangani oleh Naib Presiden Eksekutif TM Global Khairul Liza Ibrahim dan Ketua Pegawai Eksekutif Radian Arc David Cook.

Majlis menandatangani perjanjian itu turut disaksikan Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil dan Pengerusi Radian Arc Peter Christie.

TM Edge Gaming ialah ekosistem kelebihan permainan holistik yang memanfaatkan penggunaan kelebihan kemudahan TM yang lebih dekat kepada pengguna akhir untuk memberikan pengalaman digital berkualiti tinggi dengan kependaman rendah, sejajar dengan evolusi teknologi 5G dan seterusnya.

Perjanjian ini akan menampilkan teknologi GPU Edge Radian Arc yang digabungkan dengan pengawal Gamepad SHAKS kependaman rendah yang dibangunkan oleh rakan kongsi Radian Arc yang berpangkalan di Korea Selatan, AKSys Co, bagi membolehkan pengalaman permainan yang lancar dan meningkatkan keupayaan TM Global untuk menawarkan aplikasi masa nyata yang berkualiti tinggi.

Amar berkata Edge Gaming membolehkan syarikat permainan memproses data secara tempatan dan mengurangkan jarak yang perlu dilalui oleh data, mengurangkan masalah kesesakan di internet awam, meningkatkan kesetiaan dan memberikan pengalaman yang lebih baik kepada pengguna.

Radian Arc ialah syarikat infrastruktur sebagai perkhidmatan dan data sebagai perkhidmatan yang menawarkan penyelesaian lengkap kepada syarikat telekomunikasi di seluruh dunia, terutamanya dalam permainan awan, unit pemprosesan grafik (GPU) dan kecerdasan buatan (AI).

Fahmi kini dalam lawatan kerja tiga hari ke Korea Selatan.

Menteri itu akan menyampaikan ucaptama pada persidangan GSMA Mobile APAC 360 ​dari 1 Okt hingga 2 Okt. Persidangan itu akan menghimpunkan wakil daripada pengendali rangkaian mudah alih di seluruh dunia.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan