KPDN SERBU PREMIS PENIAGA 'PILIH BULU' JUAL MINYAK MASAK PAKET

04/10/2024 11:13 AM

IPOH, 4 Okt (Bernama) -- Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Perak menyita sejumlah 78 kilogram minyak masak paket bersubsidi dalam satu serbuan di sebuah premis di Kampung Acheh, Lumut di sini semalam.

Pengarahnya Datuk Kamalludin Ismail berkata operasi itu hasil maklumat dan aduan orang ramai yang tidak berpuas hati terhadap tindakan peniaga menjual minyak masak berkenaan kepada golongan tertentu.

“Bertindak atas maklumat, satu tindakan uji beli (Ops Samar) dilaksanakan dan menurut pekerja kedai minyak masak paket telah habis dijual serta masih menunggu penghantaran.

“Curiga dengan jawapan itu, pemeriksaan lanjut dijalankan dan menemukan sejumlah minyak masak paket di dalam bilik kecil yang disyaki dijadikan stor,” katanya menerusi satu kenyataan.

Kes disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 dan Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974.

“KPDN memberikan amaran keras tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang didapati terlibat dalam aktiviti atau sindiket penyalahgunaan barang-barang kawalan termasuk minyak masak paket bersubsidi,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan