EKONOMI

Permintaan Kargo Udara Global Tumbuh 11.4 Peratus Pada Ogos 2024 - IATA

03/10/2024 10:40 PM

KUALA LUMPUR, 3 Okt (Bernama) -- Pasaran kargo udara global menunjukkan pertumbuhan permintaan tahunan yang kukuh pada Ogos 2024, dengan tan kargo bagi setiap kilometer (CTK) meningkat 11.4 peratus berbanding Ogos 2023, menurut Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA).

Ini menandakan pertumbuhan dua angka tahun ke tahun (y-o-y) bagi sembilan bulan berturut-turut, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dari segi kapasiti yang diukur dalam tan kargo bagi setiap kilometer yang tersedia (ACTK), ia meningkat sebanyak 6.2 peratus berbanding Ogos 2023,yang menyaksikan peningkatan 8.2 peratus.

Ketua Pengarah IATA Willie Walsh berkata sektor itu mencatatkan rekod permintaan tertinggi bulan kedua berturut-turut sepanjang tahun sehingga kini.

"Walaupun dengan tahap rekod kapasiti, hasil meningkat 11.7 peratus berbanding 2023, 2.0 peratus berbanding bulan sebelumnya, dan 46 peratus melebihi paras prapandemik.

"Prestasi kukuh ini disokong oleh pertumbuhan yang perlahan tetapi stabil dalam perdagangan global, e-dagang yang berkembang pesat dan kekangan kapasiti berterusan dalam pengangkutan maritim," katanya.

Berdasarkan rantau, syarikat penerbangan Asia Pasifik muncul sebagai yang paling kukuh dengan permintaan tumbuh sebanyak 14.6 peratus tahun ke tahun untuk kargo udara pada Ogos.

Permintaan di pasaran Asia-Afrika, Asia-Eropah dan dalam Asia, masing-masing meningkat sebanyak 21.2 peratus, 18.4 peratus dan 16.1 peratus.

Syarikat-syarikat penerbangan Amerika Utara mengalami pertumbuhan yang paling rendah dalam kalangan rantau dengan hanya mencatatkan peningkatan 4.8 peratus tahun ke tahun bagi permintaan kargo udara pada Ogos.

-- BERNAMA 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan