DUNIA > BERITA

GOOGLE BAWA LEBIH BANYAK AI KE ENJIN CARIAN DALAM KEMAS KINI "SIGNIFIKAN"

04/10/2024 06:33 PM

LONDON, 4 Okt (Bernama-PA Media/dpa) -- Google mengumumkan beberapa kemas kini berkuasa kecerdasan buatan (AI) pada enjin carian mereka, menyifatkannya sebagai "antara kemas kini Carian paling signifikan setakat ini", lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Mulai Khamis, pengguna aplikasi Google pada Android dan iOS akan dapat menggunakan suara mereka untuk bertanya soalan sambil mengarahkan kamera telefon mereka ke objek atau subjek.

Gergasi teknologi itu mengesahkan akan mula melancarkan alat serupa kepada penguji awal dalam program Makmal Cariannya, membolehkan pengguna mengemukakan soalan sambil merakam video. Syarikat itu menyatakan bahawa alat AInya akan dapat "memahami video dan soalan anda bersama-sama" sebelum menghasilkan Tinjauan AI, yang merangkumi respons pertanyaan AI dan sumber berguna daripada web.

Kemas kini ini mencerminkan persaingan berterusan antara firma teknologi terbesar di dunia untuk memperkenalkan alat generatif berkuasa AI yang baharu dan menarik bagi mengekalkan pengguna sedia ada dan menarik pengguna baharu.

Pada Rabu, OpenAI, firma di sebalik chatbot generatif AI ChatGPT, mengesahkan bahawa pusingan pembiayaan terbarunya telah mengumpulkan US$6.6 bilion - yang terbesar setakat ini - dan menilai syarikat itu lebih US$150 bilion, menunjukkan bahawa kegilaan terhadap AI masih berterusan.

Dalam kemas kininya, Google juga menyatakan mereka akan mula melancarkan halaman hasil carian yang disusun AI, bermula di AS, dan dimulakan dengan carian berkaitan resipi dan inspirasi hidangan pada peranti mudah alih.

Google berkata: "Anda kini akan melihat pengalaman paparan penuh, dengan hasil yang relevan disusun khas untuk anda. Anda boleh meneroka kandungan dan perspektif dari seluruh web termasuk artikel, video, forum, dan banyak lagi - semuanya di satu tempat."

Selain itu, syarikat itu juga akan menambah pautan penting ke laman web sokongan secara langsung dalam teks Tinjauan AI bermula Khamis, yang telah mula muncul di bahagian atas hasil carian Google dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Google menyatakan bahawa dalam ujian, ia mendapati "pengalaman yang dipertingkatkan ini mendorong peningkatan trafik ke laman web sokongan berbanding reka bentuk sebelumnya".

Beberapa pengkritik sebelum ini mencadangkan bahawa meletakkan Tinjauan AI di atas senarai hasil carian boleh memberi kesan kepada penerbit dan pengiklan, yang mungkin melihat klik ke laman web mereka berkurangan jika mereka dipindahkan lebih jauh ke bawah halaman.

Google mendapati bahawa penambahan pautan dalam Tinjauan bermakna "orang mendapati lebih mudah untuk melawat laman yang menarik minat mereka".

Sebagai langkah tambahan untuk membantu perniagaan yang menggunakan Google Search, syarikat teknologi itu juga mengesahkan akan memperkenalkan iklan dalam Tinjauan AI, bermula di AS untuk peranti mudah alih.

-- BERNAMA-dpa

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan