EKONOMI > BERITA

MPM PERKUKUH KERJASAMA DENGAN AGENSI KERAJAAN BAGI TINGKAT OPERASI PELABUHAN

25/09/2024 08:50 PM

LABUAN, 25 Sept (Bernama) -- Pengendali pelabuhan kontena Labuan, Megah Port Management Sdn Bhd (MPM) meningkatkan kerjasama dengan agensi kerajaan untuk memastikan operasi pelabuhan berjalan lancar.

Pengarah Urusannya, Datuk Seri Patrick Tiong berkata langkah ini selaras dengan matlamat kerajaan untuk menghapuskan amalan kerja secara silo dan menggalakkan kerjasama dalam kalangan pihak berkepentingan utama industri.

Sesi libat urus dengan agensi kerajaan adalah penting untuk membina hubungan baik dalam melancarkan operasi harian pelabuhan dengan kerjasama daripada agensi kerajaan, katanya pada majlis minum petang MPM bersama agensi kerajaan di sini hari ini.

“Kerjasama ini akan membolehkan MPM terus meningkatkan perkhidmatannya, memastikan kecekapan dan pematuhan terhadap keperluan peraturan,” katanya.

Wakil jabatan yang hadir pada majlis itu adalah daripada Jabatan Kesihatan Labuan; Jabatan Alam Sekitar; Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP); Jabatan Bomba dan Penyelamat; Jabatan Tenaga Kerja; Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup; Majlis Keselamatan Negara; Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan (CGSO) dan Ibu Pejabat Polis Labuan.

Tiong berkata agensi kerajaan ini memainkan peranan penting dalam mengawasi pelbagai aspek pengurusan pelabuhan, daripada kesihatan dan keselamatan hingga perlindungan alam sekitar dan keselamatan, mencerminkan pendekatan menyeluruh untuk meningkatkan operasi pelabuhan.

“Kerjasama ini dijangka meningkatkan kecekapan operasi, memberi manfaat bukan sahaja kepada pelabuhan tetapi juga sektor logistik dan perdagangan yang lebih luas di Labuan.

“Dengan inisiatif kerjasama sedemikian, MPM akan mengukuhkan lagi peranannya sebagai pemain utama dalam industri maritim di rantau ini serta menyumbang kepada matlamat kerajaan untuk menggalakkan amalan mampan dan inovatif dalam pelbagai sektor,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan