EKONOMI > BERITA

BANK ISLAM LANCAR SUKU WAKALAH PERINGKAT KEDUA SEHINGGA RM250 JUTA

02/10/2024 09:53 PM

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Bernama) -- Bank Islam Malaysia Bhd telah melancarkan peringkat kedua tambahan sukuk modal Tahap-1 wakalah daripada Program Sukuk Wakalah berjumlah RM5.0 bilion sehingga mencecah RM250 juta Tanpa Panggilan Kekal selama lima tahun.

Bank itu melalui satu makluman kepada Bursa Malaysia hari ini berkata Program Sukuk Wakalah telah diberikan dan disahkan semula penarafan jangka panjang A3 oleh RAM Rating Services Bhd.

“Hasil daripada sukuk wakalah akan digunakan untuk membiayai keperluan modal kerja am dan/atau tujuan am korporat yang lain.

“Sukuk wakalah akan layak menjadi modal kawal selia Tahap 1 Bank Islam selaras dengan Rangka Kerja Kecukupan Modal Bank Negara Malaysia bagi Bank Islam (Komponen Modal),” kata bank itu. 

Bank Islam merupakan penasihat utama, pengatur utama, pengurus utama dan penasihat syariah kepada Program Sukuk Wakalah tersebut.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan