HUJAN LEBAT DI IBU NEGARA: TIGA KEJADIAN POKOK TUMBANG, EMPAT KENDERAAN ROSAK

02/10/2024 10:18 PM

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Bernama) -- Hujan lebat petang tadi menyebabkan tiga kejadian pokok tumbang dilaporkan di Gombak dan Petaling Jaya, Selangor serta Desa Melawati di sini, namun tidak melibatkan kemalangan jiwa.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor Ahmad Mukhlis Mukhtar berkata pihaknya menerima panggilan kejadian pokok tumbang di laluan menghala Sungai Pusu, Gombak pada 6.10 petang dan jentera tiba 32 minit kemudian.

Beliau berkata enam anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Selayang dikejarkan ke lokasi kejadian.

"Sebaik tiba mendapati sebatang pokok tumbang dan menghalang jalan namun tidak membabitkan mangsa serta kerosakan struktur jalan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Selain itu, seorang wanita terselamat selepas kereta jenis Perodua Axia yang dipandunya dihempap pokok tumbang di Stesen LRT Taman Megah, Petaling Jaya malam ini.

Ahmad Mukhlis berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada 7.39 malam melibatkan seorang wanita berusia 33 tahun.

“Apabila sampai di lokasi kejadian terdapat seorang mangsa di dalam kereta dan berjaya dikeluarkan,” katanya.

Sementara itu, tiga kenderaan rosak selepas dihempap pokok tumbang di jalan utama ke kondominium Desa View Towers di Taman Desa Melawati di sini petang tadi.

Pusat Gerakan Operasi JBPM Kuala Lumpur berkata pihaknya menerima panggilan pada 6.34 petang dan sembilan pegawai serta anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Wangsa Maju dikerahkan ke lokasi kejadian.

“Anggota membuat tindakan dengan menggunakan mesin gergaji berantai untuk memotong pokok yang menghempap kenderaan dan menghalang lalu lintas di lokasi kejadian.

“Pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur turut membantu menangani insiden terbabit.  Tiada mangsa yang terlibat di lokasi dan operasi tamat sepenuhnya pada 7.39 malam,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan