PASARAN > BERITA

PASARAN GETAH DITUTUP TINGGI

02/10/2024 06:48 PM

Oleh Engku Shariful Azni Engku Ab Latif

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Bernama) -- Pasaran getah Kuala Lumpur mengekalkan momentum meningkatnya dengan ditutup tinggi pada Rabu, seiring dengan peningkatan pasaran niaga hadapan getah serantau dan harga minyak mentah, meskipun ketiadaan pemain China, kata seorang peniaga.

Beliau berkata sentimen pasaran juga disokong oleh keyakinan potensi penurunan kadar faedah Amerika Syarikat (AS) pada November, di samping kebimbangan terhadap kekurangan bekalan getah asli global.

"Bagaimanapun, kenaikan selanjutnya dihadkan oleh ringgit yang mengukuh sedikit berbanding dolar AS ditambah dengan konflik di Timur Tengah yang semakin memuncak," katanya kepada Bernama.

Sementara itu, agensi meteorologi Thailand mengeluarkan amaran hujan lebat dan kemungkinan banjir dari 1 Okt hingga 7 Okt 2024, yang boleh mengganggu pengeluaran getah.

Lembaga Getah Malaysia (LGM) melaporkan harga Getah Mutu Malaysia 20 (SMR 20) naik 5.5 sen kepada 910.5 sen sekilogram, manakala lateks pukal meningkat 2.5 sen kepada 723 sen sekilogram.

Pada 5 petang, SMR 20 berada pada 903 sen sekilogram, dengan lateks pukal pada 726 sen sekilogram.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan