KENYATAAN MEDIA INSTITUT KEFAHAMAN ISLAM MALAYSIA BERKENAAN MENJAWAB DAKWAAN TERHADAP RADIO IKIMFM

23/09/2024 09:33 AM

KUALA LUMPUR, 23 Sept (Bernama) -- Pihak Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) memandang serius dakwaan yang dilemparkan terhadap Radio IKIM (IKIMfm) yang muncul di platform media sosial. Ingin kami tegaskan bahawa pihak Pengurusan IKIM sentiasa menghormati perbezaan pendapat dan meraikan kepelbagaian mazhab yang ada dalam Islam. Perkara ini telah ditekankan berulang kali oleh YAB Perdana Menteri dan YB Menteri (Hal Ehwal Agama) dalam beberapa siri pertemuan dengan Pengurusan IKIM, dan juga menjadi dasar kerajaan yang mentadbir negara ini hari ini.

Penegasan sama turut disokong oleh ulama luar negara seperti TYT Sheikhul Al-Azhar dalam lawatan beliau ke Malaysia baru-baru ini yang turut bertemu ilmuwan termasuk dari IKIM yang menyeru untuk sentiasa mengamalkan semangat menjaga keharmonian dan perpaduan antara sesama Islam.

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan