SUKAN > BERITA

PAHANG NAIKKAN INSENTIF PINGAT EMAS ATLET PARA SUKMA

03/10/2024 06:27 PM

KUANTAN, 3 Okt (Bernama) -- Kerajaan Pahang bersetuju untuk menaikkan insentif pingat emas atlet Para Sukan Malaysia (Para SUKMA) daripada RM5,000 kepada RM6,000, sama seperti yang diberikan kepada atlet SUKMA sebelum ini.

Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata lebih membanggakan atlet para juga telah berjaya melepasi sasaran 10 pingat emas yang ditetapkan.

"Saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada atlet Para SUKMA Pahang. Semoga kejayaan yang diraih oleh atlet para menjadi inspirasi kepada semua pihak hasil daripada ketekunan dan semangat juang yang luar biasa.

“Teruskan usaha ini dan jadikan pengalaman di Sarawak sebagai pembakar semangat untuk kejayaan yang lebih besar terutamanya dalam menghadapi PARA SUKMA XXII di Selangor pada 2026,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Selain itu, Wan Rosdy berkata insentif sebanyak RM3,000 akan turut diberikan kepada atlet yang berjaya merangkul pingat perak dan RM2,000 bagi gangsa.

Dalam pada itu, beliau menzahirkan penghargaan kepada Pengerusi Jawatankuasa Komunikasi dan Multimedia, Belia, Sukan dan Badan-Badan Bukan Kerajaan Pahang Fadzli Mohamad Kamal dan ketua kontinjen atlet para merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemayan Khairulnizam Mohd Zuldin atas pencapaian yang membanggakan itu.

Secara keseluruhan, atlet Para SUKMA Pahang berjaya memperoleh 29 pingat meliputi 15 emas, lima perak dan sembilan gangsa serta menduduki tangga ketujuh pada temasya yang berlangsung 22 hingga 28 Sept lepas.

Sebelum ini, Kerajaan Pahang memberikan sebanyak RM570,000 insentif kepada kontinjen SUKMA Pahang yang membawa pulang 23 pingat emas, 21 perak dan 32 gangsa.   

-- BERNAMA    


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan