AM > BERITA

Pelajar ASEAN Bersatu Untuk Impak Sosial Dalam Program "Global Change X Malaysia Day"

25/09/2024 05:52 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 25 Sept (Bernama) -- Program “ASEAN Student Global Change X Malaysia Day” berjaya ditampilkan, dengan menyatukan 50 pelajar dari Malaysia, Indonesia, Thailand dan Kemboja untuk menggalakkan persefahaman dan kerjasama melalui projek sosial dan komuniti secara langsung.

Acara yang berlangsung dari 13 hingga 16 September anjuran Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI) itu diadakan sempena Hari Malaysia ke-61, dengan objektif untuk memupuk perpaduan dalam kalangan golongan muda di rantau ini.

"Program ini merupakan platform utama untuk pelajar ASEAN berkumpul, berkongsi idea dan memberi impak nyata kepada masyarakat," kata Presiden PKPMI Abdullah Ali Albaqir Januar Khairul Bakar dalam kenyataan pada Rabu.

"Sebagai generasi akan datang, kami mempunyai tanggungjawab besar untuk meningkatkan hubungan serantau melalui tindakan bermakna yang menyumbang kepada kesejahteraan kolektif kami," tambahnya.

Di bawah tema “Perpaduan ASEAN dalam Khidmat Masyarakat”, program itu diadakan dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia, Kedutaan Besar Malaysia dan Pendidikan Malaysia Indonesia, sebuah unit kementerian.

Peserta terlibat dalam pelbagai projek khidmat masyarakat di dalam dan sekitar Jakarta, menyokong komuniti rentan di Rumah Anak Yatim Rumah Harapan dan Kampung Cahaya melalui aktiviti seperti bengkel bahasa Inggeris untuk kanak-kanak tempatan dan kempen pembersihan alam sekitar.

Program itu juga menampilkan perbincangan panel mengenai menangani cabaran global dan mempamerkan persembahan kebudayaan dari setiap negara yang mengambil bahagian, meningkatkan semangat perpaduan dan kerjasama.

Abdullah Ali Albaqir melahirkan keyakinan bahawa program itu akan meletakkan asas untuk meningkatkan kerjasama dalam kalangan pelajar ASEAN, menekankan bahawa perpaduan dan tanggungjawab sosial yang dipupuk semasa acara itu akan menjadi penting untuk usaha masa depan.

"Program ini mencerminkan komitmen baharu daripada belia Asia Tenggara untuk mengukuhkan hubungan dan berusaha ke arah masa depan yang lebih inklusif dan mampan untuk rantau ini," katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan