AM > BERITA

Bekalan Minyak Masak Bersubsidi Di Kedah Mencukupi - KPDN

25/09/2024 06:48 PM

ALOR SETAR, 25 Sept (Bernama) -- Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup menafikan berlaku gangguan pada peringkat pengeluaran dan pengedaran minyak masak peket 1 kilogram (kg)  bersubsidi di pasaran Kedah.

Pengarah KPDN Kedah Muhammad Nizam Jamaludin memaklumkan perkara itu hasil pemeriksaan menyeluruh ke atas 21 syarikat pembungkusan yang membekalkan 3.443 juta kg minyak masak peket 1kg bersubsidi.

“Berhubung satu kenyataan media mengenai kekurangan bekalan minyak masak 1kg di sekitar Sungai Petani, KPDN telah menjalankan pemeriksaan dan mendapati kuota pengeluaran minyak masak peket 1kg bagi lima syarikat pembungkusan yang beroperasi di Sungai Petani, sebanyak 671,000kg dan mampu menampung permintaan di daerah itu,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Muhammad Nizam berkata bermula 1 Jan hingga semalam, sebanyak 32 kes telah diambil tindakan yang melibatkan barang kawalan berjadual bagi komoditi minyak masak termasuk tiga kesalahan enggan menjual minyak masak dan satu kes meletakkan syarat bagi pembelian minyak masak kepada pengguna.

Beliau berkata nilai sitaan keseluruhan bagi kes yang membabitkan minyak masak pada tahun ini berjumlah RM3,433.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan