DUNIA > BERITA

PEGUAM NEGARA TEXAS SAMAN TIKTOK DAKWA EKSPLOITASI KANAK-KANAK

04/10/2024 06:41 PM

WASHINGTON, 4 Okt (Bernama-Sputnik) -- Peguam Negara Texas Ken Paxton menyaman TikTok kerana didakwa mengeksploitasi privasi kanak-kanak, menuduh laman perkongsian video popular itu menggunakan data kanak-kanak di bawah umur tanpa kebenaran ibu bapa.

"Saya akan terus meminta TikTok dan syarikat Big Tech lain bertanggungjawab kerana mengeksploitasi kanak-kanak Texas dan gagal mengutamakan keselamatan dan privasi dalam talian mereka," kata Paxton dalam satu kenyataan, lapor Sputnik. "Undang-undang Texas menghendaki syarikat media sosial mengambil langkah untuk melindungi kanak-kanak dalam talian dan memerlukan mereka menyediakan alat kepada ibu bapa untuk melakukan perkara yang sama. TikTok dan syarikat media sosial lain tidak boleh mengabaikan tugas mereka di bawah undang-undang Texas."

Kanak-kanak dilindungi daripada bahaya yang berkaitan dengan media sosial di bawah SKOP Texas - atau Melindungi Kanak-kanak Dalam Talian melalui Pemerkasaan Ibu Bapa - Akta. Undang-undang ini menyatakan bahawa penyedia perkhidmatan digital, seperti TikTok, dilarang daripada berkongsi, mendedahkan atau menjual maklumat pengenalan peribadi kanak-kanak di bawah umur tanpa kebenaran daripada ibu bapa atau penjaga sah kanak-kanak itu.

Akta SCOPE juga memerlukan syarikat menyediakan alat kepada ibu bapa untuk mengurus dan mengawal tetapan privasi dan akaun pada akaun anak mereka.

"TikTok telah gagal mematuhi keperluan ini," kata peguam negara, yang menuntut penalti sivil sehingga $10,000 setiap pelanggaran dan pelepasan injunksi juga untuk mengelakkan pelanggaran undang-undang pada masa hadapan oleh TikTok.

TikTok belum memberikan sebarang maklum balas terhadap tuntutan mahkamah atau kenyataan Paxton.

Saman Texas adalah tindakan terbaru terhadap TikTok oleh pihak berkuasa AS selepas pelbagai langkah undang-undang terhadap media sosial milik China yang bermula semasa pentadbiran Trump dan diteruskan di bawah Presiden Joe Biden.

Biden telah menandatangani rang undang-undang untuk mengharamkan TikTok jika ByteDance, pemiliknya di China, tidak melepaskan pegangan dalam tempoh setahun. Di bawah rang undang-undang itu, ByteDance mempunyai sembilan bulan untuk dijual, dengan potensi lanjutan tiga bulan jika ia dapat menunjukkan kemajuan. Syarikat China itu mencabar perintah itu dengan tuntutan undang-undangnya sendiri.

-- BERNAMA-SPUTNIK

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan